

Despre Conac
EÈ™ti într-un loc înzestrat, unde legenda spune că doar de pășeÈ™ti pe
aceste tărâmuri, te vindeci de gânduri rele È™i prin puterea apei, chipul È›i-e voios.
Ia loc È™i bucură-te de frumuseÈ›ea Conacului ce poartă prima denumire a Sângeorzului, Sanct Gurgh.
Descrierea Operelor
Conacul este înnobilat de lucrările realizate de artistul Cassian
Întregul este un tot fragmentabil. Din el se desprind părÈ›ile. Ele sunt strâns legate de esenÈ›a întregului, dar cu toate acestea, calitatea lor de a fi precis delimitate le fac să devină la rândul lor întreguri. Partea nu există fără întreg iar întregul încetează a fi ca atare dacă este privat de una dintre părÈ›ile sale. În raportul întreg-parte întregul explică partea È™i partea explică întregul.
Faţă de obiÅŸnuinÅ£a modernă de a separa partea È™i întregul, este dezvoltată o interesantă perspectivă asupra relaÅ£iilor complexe dintre parte È™i întreg. Departe de orice idee a separaÅ£iei între termenii amintiÅ£i (partea È™i întregul), întregul tinde natural spre coerenţă sau unificare, lucru imposibil de reuÈ™it însă fără aportul părÈ›ii. Practic, aceste relaÅ£ii presupun două aspecte: că partea trebuie să stea în faÅ£a întregului ca o replică a acestuia, ÅŸi că, recapitulat în parte, întregul trebuie să stea înaintea universului ca o parte.
Ceea ce caracterizează, în prima instanță, un întreg este faptul ca el reprezintă o colecÈ›ie de părÈ›i. Acest gen de întreguri, de primă instanță, se întâlnesc frecvent.
Constantin Noica elaborează două teorii cu privire la raportul dintre parte È™i întreg. Acestea sunt logica lui Ares È™i logica lui Hermes. Potrivit filosofului român, pentru înÈ›elegerea întregului este necesară clarificarea raporturilor dintre individual È™i general. Aceste raporturi sunt reinterpretate din perspectiva unor distincÈ›ii fundamentale: situaÈ›ii statistice/ fapte logice, logica lui Ares/ logica lui Hermes.
În logica lui Ares partea este considerată „ca o piesa de schimb, căreia i se poate spune constanta individuală, dar tot neînsemnată rămâne, sau ca o cărămidă care poate fi oricând înlocuită cu o alta, dacă se sparge”. Partea este aÈ™ezată în întreg È™i de vreme ce întregul reÈ›ine totul pentru el, partea devine o simplă variabilă, disparentă sau oricând gata sa fie sacrificată.
„Casa ia locul adăpostului È™i adăposteÈ™te fiinÈ›a umană: ea devine lumea acesteia! Dacă dorim să desenăm această lume, trebuie să ne‑o imaginăm ca desfășurându‑se după următoarele axe:”
LOC
LOCUIRE
LOCUITOR
LOCUINȚĂ
„Releveu È™i mantră a Casei, acest desen semantic ne revelă casa ca obiect social total, cum ar fi spus, probabil, Marcel Mauss: nici una dintre axe, nici una dintre perspective nu este completă fără toate celelalte, iar fiecare în parte le poartă în sine pe toate.”


